Oppimistehtävä 2

 Aiheeni on sosiaalisen median markkinointi Instagramissa. Valitsin aiheen, koska se on merkittävä ammatillisesti niin opintojen kuin työnikin puolesta. Näin ollen minulla on käytännön ja teorian osaamista aiheesta. 

Instagram on sosiaalisen median yksi suosituimmista alustoista, joka avattiin vuonna 2010. Voisin väittää, että melkein jokaisella nuorella on oma tilinsä Instagramissa. Siellä vietetään päivässä aikaa jopa tunteja. Instagram on yhtä petollinen kuin muutkin sosiaalisen median alustat: ne on suunniteltu mahdollisimman koukuttaviksi ja se näkyy. Koukuttavuus on kuitenkin hyvä asia kaupallisessa mielessä, sillä käyttäjä näkee koukuttavuuden takia paljon mainoksia. Koska sovellus on ilmainen kaikille, kaikki näkevät mainoksia vaikka niitä ei haluaisikaan nähdä. 

Instagramin markkinointi tapahtuu kahdella tavalla: joko omaa postaustaan voi nostaa muiden etusivulle maksamalla Instagramille tai tekemällä suoraan yhteistöitä yritysten kanssa, missä Instagram ei ole mukana. 

Sosiaalisen median markkinointi on yksi iso villi länsi. Mitään viitekehystä hinnastosta, säännöistä tai muustakaan ei ole eikä näistä asioista mieluusti myöskään puhuta. Netti on kumminkin pullollaan ohjeita ja moni markkinointitoimisto on erikoistunut sosiaalisen median markkinointiin. 

Yksi esimerkki blogikirjoituksesta on Digimarkkinointi.fi sivuston postaus "Instagram-markkinoinntin 8 vinkkiä". Paras vinkki mielestäni on: "3. Älä tyrkytä! Tuotteesi ei tarvitse olla aina pääosassa. Voit ottaa tuotteistasi kuvia monenlaisissa erilaisissa tilanteissa ja luoda mielenkiintoisia yhdistelmiä. Tuotekatalogi ei edelleenkään kiinnosta ketään sosiaalisessa mediassa, vaan tärkeämpää on viihdyttää ja myydä huomaamatta siinä sivussa. Aina voi ottaa mallia jättiläisiltä." (Digimarkkinointi.fi nettisivu).


Instagram on markkinoinut itsensä hyvin ja sen logo onkin hyvin tunnistettava. 

Kuva 1.


Yksi syy Instagram-markkinoinnin toimivuuteen on sovelluksen helppokäyttöisyys. Sovellus uudistuu jatkuvasti ja se yrittääkin matkia muita suosittuja sovelluksia, kuten vuosia sitten se lisäsi "Tarina- ominaisuuden" itseensä, mikä oli suora kopio Snapchat sovelluksesta. Tarina-osio on tuonut myös lisää kaupallisuutta Instagramiin. Kuva 2 esittää Instagramin etusivua.


Kuva 2.

Voimmekin todeta, että Instagram on tulevaisuuden ja myös nykyhetken markkinointikanava. Uskon, että markkinointityylit tulevat muuttumaan ja erilaisia säännöksiä tulee sosiaalisen median markkinointiin liittyen. 




Lähteet: 

Digimarkkinointi.fi nettisivu, Niko, luettu 10.5.2021, https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/instagram-markkinoinnin-7-vinkkia

Kuva 1, Hirstikka Oy, Instagram-logo-2, luettu 10.5.2021, https://www.hirsitikka.fi/instagram-logo-2.

Kuva 2, Mobiili.fi nettisivu, Instagram etusivu, luettu 10.5.2021, https://mobiili.fi/2020/02/17/instagram-pomolta-selitys-taman-takia-instagram-sovellusta-ei-ole-viela-ipadille/.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma verkkovalmennuksen myynnissä

Itsearviointi